Best Value Procurement

Bij Sprout9 verbinden we talenten met inkooporganisaties. Met onze kennisbank maken we je daarom graag wegwijs onze wereld, de wereld van inkoop. Op deze pagina lees je alles over het begrip "Best Value Procurement".

Best Value Procurement (BVP) is een inkoopmethode die niet alleen focust op de laagste prijs, maar vooral op de beste waarde voor het geld. Het idee is om leveranciers te selecteren op basis van hun expertise, prestaties en het resultaat dat ze kunnen leveren, in plaats van alleen op kosten. In plaats van gedetailleerde specificaties voor te schrijven, stelt de inkopende partij duidelijke doelen en laat ze de leverancier zelf met de beste oplossing komen.

Voor inkoopteams betekent dit dat ze meer ruimte krijgen om strategische keuzes te maken en samen te werken met leveranciers die écht waarde toevoegen. BVP helpt om risico’s te verminderen, innovaties aan te moedigen en de kwaliteit van de geleverde producten of diensten te verbeteren, waardoor inkoop niet alleen efficiënter wordt maar ook meer impact heeft op het succes van de organisatie.

BVP kan bovendien leiden tot een cultuurverandering binnen inkoopteams. Het vraagt om een andere manier van denken: minder controleren, en meer vertrouwen op de deskundigheid van leveranciers. Deze verschuiving kan helpen om inkoop strategischer te maken, met een sterkere focus op lange termijn partnerships en continu verbeteringen.

Interesse in een bijbaan met toekomst in de inkoop?

Ontdek hier wat Sprout9 voor je kan betekenen.

Door op "Accepteren" te klikken, stem je in met het opslaan van cookies op je apparaat om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.