Service Level Agreement
Een Service Level Agreement (SLA) is een formele overeenkomst tussen een leverancier en een klant die de verwachte dienstverlening en de bijbehorende prestaties specificeert. Het legt vast wat de leverancier belooft te leveren, hoe de prestaties gemeten worden en wat de gevolgen zijn als de afgesproken niveaus niet worden gehaald.
In de context van inkoop is een SLA belangrijk omdat het zorgt voor duidelijkheid en transparantie tussen de inkoopafdeling en de leverancier. Het helpt inkopers om de verwachte prestaties van een leverancier vast te leggen, zoals levertijden, kwaliteit van producten of diensten, en ondersteuning. Dit geeft de inkoopafdeling de tools om te monitoren of de leverancier zich aan de afspraken houdt en biedt een basis om in actie te komen als er problemen zijn, bijvoorbeeld door boetes of compensatie.
Door het gebruik van SLA’s kunnen inkopers de relatie met leveranciers beter sturen en ervoor zorgen dat ze de waarde halen uit de producten of diensten waarvoor ze betalen.
Interesse in een bijbaan met toekomst in de inkoop?
Ontdek hier wat Sprout9 voor je kan betekenen.