Spendanalyse

Bij Sprout9 verbinden we talenten met inkooporganisaties. Met onze kennisbank maken we je daarom graag wegwijs onze wereld, de wereld van inkoop. Op deze pagina lees je alles over het begrip "Spendanalyse".

Spendanalyse is een manier om beter inzicht te krijgen in waar en hoe een organisatie geld uitgeeft. Door uitgavengegevens te verzamelen en te analyseren, kunnen bedrijven ontdekken waar besparingen mogelijk zijn en hoe ze efficiënter kunnen inkopen. Voor inkoopteams is dit erg nuttig, omdat het helpt om betere deals met leveranciers te sluiten, risico’s te beperken en ervoor te zorgen dat aankopen volgens de afspraken verlopen. Met de inzichten uit een spendanalyse kunnen inkopers gerichter onderhandelen en strategische keuzes maken, wat uiteindelijk zorgt voor lagere kosten en een sterker inkoopproces.

Een spendanalyse wordt gemaakt door eerst uitgavengegevens uit systemen facturen te verzamelen. Vervolgens worden deze gegevens opgeschoond om fouten en dubbele gegevens te verwijderen. Daarna worden de uitgaven ingedeeld in categorieën zoals IT of marketing. Met behulp van analysetools worden patronen en besparingsmogelijkheden ontdekt. Tot slot worden de inzichten samengevat in rapporten om inkoopbeslissingen te ondersteunen.

Interesse in een bijbaan met toekomst in de inkoop?

Ontdek hier wat Sprout9 voor je kan betekenen.

Door op "Accepteren" te klikken, stem je in met het opslaan van cookies op je apparaat om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.